Το Πάρτι Γενεθλίων (The Birthday Party) (1957) ανέβηκε για πρώτη φορά το 1958 και είναι το δεύτερο θεατρικό έργο του Χάρολντ Πίντερ. Σύμφωνα με την υπόθεση, το έργο αφορά στον Στάνλεϋ, τον οποίο επισκέπτονται σε μια παραθαλάσσια πανσιόν δύο άντρες. Ένα υποτιθέμενο αθώο πάρτι γενεθλίων γρήγορα εξελίσσεται σε εφιάλτη.
Το έργο, ωστόσο, δεν είναι μία έκθεση γεγονότων. Πρόκειται μάλλον για μια εκτεταμένη μεταφορά για συγκεκριμένα κοινωνικά και πολιτικά θέματα. Το Πάρτι Γενεθλίων είναι επίσης, εν μέρει, μια αντίδραση στις θεατρικές τάσεις της περιόδου, επιδεικνύοντας πολλά χαρακτηριστικά του Θεάτρου του Παραλόγου.
Ηχογράφηση 1967Παίζουν οι ηθοποιοί : Σμάρω Στεφανίδου, Κώστας Καστανάς , Φραγκούλης Φραγκούλης, Σταύρος Ξενίδης
http://rapidshare.com/files/289329630/The_Birthday_Party_PINDER.mp3
Το παιχνίδι της τρέλας και της φρονιμάδας του Γιώργου Θεοτοκά
Ο Γιώργος Θεοτοκάς βασίζει την ιστορία του στο βυζαντινό τραγούδι 'Του Μαυριανού και της αδερφής του', αλλά μεταπλάθει το μύθο του και τοποθετεί στο κέντρο ένα πρόσωπο ιστορικά υπαρκτό, τον βασιλιά Ανδρόνικο, διάσημο γητευτή γυναικών της εποχής του. Για το ρόλο του χορού εισάγει την παρουσία του 'δημοτικού πουλιού με την ανθρώπινη λαλιά', που γνωρίζει και αναγγέλλει τα πάντα.
Μεταφέροντας το υλικό της αρχικής έμπνευσης στη σύγχρονη εποχή, οργανώνει έναν πολιτικό καμβά, στον οποίο αντιπαραθέτει δύο αντίμαχες δυνάμεις: το κόμμα της τρέλας, που εκπροσωπείται από τον Ανδρόνικο και το κόμμα της φρονιμάδας, που εκπροσωπείται από τον Μαυριανό
Παίζουν οι ηθοποιοί : Χρήστος Μάντζαρης Κώστας Πρέκας, Νίκος Χύτας, Θεοδόσης Ισαακίδης, Γιώργος Πετρόχηλος, Γιώργος Μεσσάλας, Ντ. Θεμελή, Χρυσούλα Διαβάτη, Αφροδίτη Γρηγοριάδου, Μαίρη Ινγγλέση, Φραγκούλης Φραγκούλης.http://rapidshare.com/files/289360174/TO_PAIXNIDI_THS_TRELLAS_KAI_THS_FRONIMADAS.mp3
Ένας σωστός άνδρας (Miguel de Unamuno)
Ο Miguel de Unamuno (1864-1936) ανήκει στην παράδοση των μεγάλων στοχαστών, όπως οι Pascal, Kierkegaard και Nietzsche. Ο κόσμος του είναι αυτός του παραδόξου, κι η τάση του αυτή ενισχύεται από την ακραία ιδιοσυγκρασία του. Το έργο του, η ζωή του και η προσωπικότητά του, που αλληλοπροσδιορίζονται, έχουν ως απαρχή και ως έκφραση μία δυναμική αντίφαση, που καλύτερα απ' όλους περιγράφει ο ίδιος στο δοκίμιό του "Η θρησκεία μου": "Η θρησκεία μου -λέει- είναι η αναζήτηση της αλήθειας στη ζωή, και της ζωής στην αλήθεια, παρ' ότι γνωρίζω ότι όσο ζω δεν θα τις βρω· η θρησκεία μου είναι ο αδιάκοπος και ακαταπόνητος αγώνας με το μυστήριο· η θρησκεία μου είναι ο αγώνας με τον Θεό... απορρίπτω την αιώνια άγνοια. Και οπωσδήποτε θέλω να αναρριχηθώ στο ακατόρθωτο".
Ηχογράφηση 1966, διασκευή για το ραδιόφωνο, Ιουλία ΙατρίδουΠαίζουν οι ηθοποιοί: Ελένη Χατζηαργύρη, Τζόλη Γαρμπή, Κώστας Καστανάς, Τάκης Βουλαλάς, Λυκούργος Καλλέργης, Νίκος Τζόγιας, Βέττα Προέδρου, Δημήτρης Καλυβωκάς , Σταύρος Ξενίδης
http://rapidshare.com/files/289419480/ENAS_SOSTOS_ANDRAS.mp3"Τα δημιουργημένα συμφέροντα" Υάκινθος Μπεναβέντε (1866-1954)
Ισπανός θεατρικός συγγραφέας. Έγραψε διακόσια έργα -δράματα και κωμωδίες. Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας (1922). Στην Ελλάδα έγινε γνωστός από τα "Δημιουργημένα συμφέροντα" που δίδαξε το Εθνικό Θέατρο στα 1939 και από την "Πικραγαπημένη" που δίδαξε ο θίασος του Δημήτρη Μυράτ στο "Θέατρο Αθηνών" στα 1962.
"Τα δημιουργημένα συμφέροντα" παίχτηκαν πρώτη φορά στο Θέατρο Λάρα της Μαδρίτης το 1907. Ο συγγραφέας τα χαρακτηρίζει "κωμωδία ανδρεικέλων", όμως αυτό δεν σημαίνει πως υστερούν σε ψυχολογία. Τα ανδρείκελα του Μπεναβέντε εκφράζουν ανθρώπινες σχέσεις και καταστάσεις, ακόμα και αιώνιες αλήθειες.
Οι περιπέτειες του τυχοδιώχτη Λέαντρου και του υπηρέτη του, που ακούει στο όνομα Κρισπίν, κατάγονται από τη novela picaresca, ένα αντι-ηρωικό λογοτεχνικό είδος που ευδοκίμησε στην Ισπανία το 17ο αιώνα. Αυτός ο Κρισπίν, δραπέτης από τα κάτεργα όπου τραβούσε κουπί, είναι ο πρωταγωνιστής της κωμωδίας. Αυτός οργανώνει αγάλι-αγάλι πλήθος συμφέροντα, νόμιμα και παράνομα, γύρω από τον εαυτό του και τον αφέντη του. Το σύστημά του είναι απλό: με μεγάλη πανουργία και αδίσταχτη εφευρετικότητα ρίχνει την ελπίδα για δόλωμα στα θύματά του. Όλοι σαγηνεύονται: ο ποιητής, ο στρατιώτης, ο έμπορος, η μεσίτρα, ακόμα κι ο νομοδιδάσκαλος. Όταν ο αντικατοπτρισμός των ελπίδων διαλύεται, ο παμπόνηρος Κρισπίν και ο αφέντης του έχουν κιόλας τυλίξει τα πρόσωπα της κωμωδίας σ' ένα δίχτυ από δημιουργημένα συμφέροντα. Όλοι προθυμοποιούνται τώρα να συνυπάρξουν με τους απατεώνες ώστε οι αμαρτωλές προσδοκίες να γίνουν πραγματικότητα. [...]
Παίζουν: Ντάνης Κατρανίδης, Αλέξανδρος Αντωμόπουλος, Νίκος Λυκομήτρος, Δημήτρης Χρυσομάλης, Μπέτυ Βαλάση, Κλειώ Σκουλούδη, Γιώργος Μιχαλακόπουλοςhttp://rapidshare.com/files/290817609/TA_DHMIOYRGHMENA_SYMFERONTA.mp3
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΣΟΒΑΡΟΣ Ουάιλντ Όσκαρ
Ο Όσκαρ Ουάιλντ (το πλήρες όνομά του Όσκαρ Φίνγκαλ Ο' Φλάερτυ Ουίλλς Ουάιλντ, 1854-1900) θεωρείται η "καταραμένη ιδιοφυΐα" της βικτοριανής εποχής.
Έργο της ώριμης περιόδου του συγγραφέα, το "Η σημασία να είσαι σοβαρός" θαμπώνει το κοινό με το επιγραμματικό του χιούμορ και τον άκρατο κυνισμό του.
Με αφορμή τους έρωτες δύο νέων με δύο κοπέλες, ο Ουάιλντ κάνει βιτριολική κριτική στο στρουθοκαμηλισμό της ανώτερης τάξης της Αγγλίας του δέκατου ένατου αιώνα. Τα συχνά παραδοξολογήματα που αφειδώς λένε οι ήρωες του έργου αποτελούν παγκόσμιο πρότυπο οξυδερκούς θεατρικού λόγου
Κώστας Καστανάς, Μπάμπης Γιωτόπουλος, Χρήστος Πάρλας, Μαργαρίτα Λαμπρινού, Μαρία Σκούντζου, Τζένη Ρουσέα, Ελένη Χαλκούση, Σταύρος Ξενίδης, Γιώργος Μεσάλας
http://rapidshare.com/files/290839364/H_SHMASIA_TOY_NA_EINAI_KANEIS_SOBAROS.mp3
Μπράβο σου nikolaskoul, για την επετειακή λόγω θανάτου του ΠΙΝΤΕΡ ανάρτησή σου. Στο μυαλό μου ήσουν. 10 Οκτωβρίου του 1930 η γέννησή του. Αντί άλλου σχολίου παραθέτω το σημείωμα της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠέθανε σε ηλικία 78 ετών ο Βρετανός θεατρικός συγγραφέας Χάρολντ Πίντερ, ο οποίος είχε τιμηθεί με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 2005, ανακοίνωσε σήμερα η σύζυγός του Αντόνια Φρέιζερ στην ιστοσελίδα της βρετανικής εφημερίδας Guardian.
Ο Πίντερ, ο οποίος υπέφερε από καρκίνο, πέθανε χθες, Τετάρτη, το βράδυ, διευκρίνισε η δεύτερη σύζυγός του.
«Ήταν ένας σπουδαίος άνδρας και ήταν προνόμιο να ζω μαζί του για περισσότερα από 33 χρόνια. Θα μείνει για πάντα στη μνήμη μας», πρόσθεσε η Φρέιζερ χωρίς να διευκρινίσει περαιτέρω.
Ο Πίντερ έχει συγγράψει περισσότερα από 30 θεατρικά έργα, τα οποία κατατάσσονται από τους κριτικούς μεταξύ των καλύτερων έργων που γράφτηκαν στο δεύτερο μισό του περασμένου αιώνα.
Η συγγραφική του ιδιότητα δεν περιορίστηκε όμως μόνο στα θεατρικά έργα. Ήταν και ποιητής και είχε γράψει και σενάρια για ταινίες, πολλά εκ των οποίων ήταν προσαρμογή των έργων του για τον κινηματογράφο. Ο Βρετανός συγγραφέας είχε σκηνοθετήσει εξάλλου και πολλές θεατρικές παραστάσεις.
Η επιτροπή των Νόμπελ είχε ανακοινώσει ότι τα έργα του Πίντερ αποκαλύπτουν τους φόβους που κρύβονται πίσω από τις καθημερινές συναναστροφές και την απειλή του κοινότυπου.
Ο Πίντερ, γιος Εβραίου ράφτη, γεννήθηκε στις 10 Οκτωβρίου του 1930 στο Χάκνι, συνοικία του ανατολικού Λονδίνου και παρακολούθησε για σύντομο χρονικό διάστημα δραματική σχολή. Το 1957 έγραψε «Το Δωμάτιο», του οποίου ακολούθησε αμέσως το «Βουβό γκαρσόνι» και την επόμενη χρονιά το «Πάρτι Γενεθλίων».
Η επιτυχία τον βρήκε με τον «Επιστάτη» το 1959, το οποίο έγινε και ταινία το 1963. Μεταξύ των σημαντικών του έργων που ακολούθησαν είναι ο «Εραστής» (1962), η «Επιστροφή» (1964), οι «Παλιοί Καιροί» (1971) και η «Προδοσία» (1979).
Η δράση του Πίντερ δεν περιοριζόταν όμως μόνο στη συγγραφή και τη θεατρική σκηνοθεσία. Ήταν επίσης ένας πολύ σημαντικός πολιτικός ακτιβιστής, ο οποίος παρενέβαινε συστηματικά και ριζοσπαστικά στα πολιτικά δρώμενα.
Τη δεκαετία του '80 ασκούσε κριτική στον Αμερικανό πρόεδρο Ρόναλντ Ρίγκαν και στη σύγχρονή του Βρετανίδα πρωθυπουργό Μάργκαρετ Θάτσερ, ενώ πιο πρόσφατα είχε στρέψει το θυμό του κατά της δέσμευσης του ΟΗΕ στο Κόσοβο (1999), την αμερικανική εισβολή στο Αφγανιστάν (2001) και τον πόλεμο στο Ιράκ (2003), συγκρίνοντας τον Τόνι Μπλερ με «έναν ανόητο γεμάτο ψευδαισθήσεις» και χαρακτηρίζοντας τον Τζορτζ Μπους «εγκληματία πολέμου».
Σε βίντεο που μεταδόθηκε κατά την τελετή απονομής του βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας με το οποίο τιμήθηκε το 2005, από την οποία ο ίδιος απουσίαζε λόγω υγείας, ο Βρετανός θεατρικός συγγραφέας ζητούσε να οδηγηθούν οι Μπους και Μπλερ ενώπιον του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου επειδή ξεκίνησαν τον πόλεμο στο Ιράκ.
Οι γιατροί διέγνωσαν ότι έπασχε από καρκίνο του οισοφάγου το 2002.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Επιτελους ξανανταμωνω μαζι σας υστερα απο πολλες ημερες αναγκαστικης απουσιας εξαιτιας μιας εκτεταμενης βλαβης του υπολογιστη μου,αλλα και ενος προσωρινου -ευτυχως- προβληματος υγειας που με κρατησε κλινηρη για καποιο διαστημα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπανακαμπτω γεματος ενθουσιασμο,αφου στο μεταξυ το blog εχει παρει "φωτια" χαρη στην καθοριστικη συμβολη των υπεροχων nikolaskoul και σειριου.
Ενα μεγαλο ευχαριστω σε ολους σας και σε εναν-εναν ξεχωριστα.
Radio-thεater σου ειμαι βαθια ευγνωμων για την για την υπομονη σου και την ουσιαστικη σου βοηθεια και προπαντος για την εμπιστοσυνη με την οποια με περιεβαλλες προσκαλωντας με στην συνδιαχειριση του blog.
Ιδιαιτερα υποχρεωμενος αισθανομαιβεβαια και εναντι του nikolaskoul για την φιλοτιμη προσπαθεια του να με κατατοπισει με τον πιο αναλυτικο τροπο σε συγκεκριμενες αποριες που ειχα.
Τελος,να στειλω τις ευχαριστιες μου και προς τον Σειριο για το θερμο του καλοσωρισμα.
Παιδια νιωθω πραγματικα ευτυχης που σας ξαναβρισκω!!!Αποτελει για εμενα ξεχωριστη τιμη το να με αποδεχεστε ως μελος της εκλεκτης σας παρεας.
Υ.Γ. Εαν υπαρχει καποιο λαθος η προβλημα στην ληψη της παρθενικης μου αναρτησης θα σας παρακαλουσα να με ενημερωσετε σχετικα,ωστε να το διορθωσω αμεσα.
Μπράβο παιδιά, πολύ καλή η δουλειά που κάνετε και προσφορά στον εκπολιτισμό της (δυστυχώς) υπανάπτυκτης χώρας μας. Μόνο μια μικρή παρατήρηση: Ουκ εν τω πολλώ το ευ. Το να βάζετε πέντε πέντε τα έργα δείχνει εμμονή στην ποσότητα, που δεν ταιριάζει σε μια ποιοτική συμβολή.
ΑπάντησηΔιαγραφή